ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΚΑΨΟΡΑΧΗ 2007

 
 

Ο Πολιτισμός ενώνει τους λαούς

   Με την πεποίθηση ότι ο πολιτισμός είναι δικαίωμα όλων των ανθρώπων και συμβάλλει στην αναβάθμιση της ζωής τους, ο σύλλογος μας φέτος ξεδίπλωσε ένα πλούσιο και σταθερά προσανατολισμένο στην ποιοτική δημιουργία "Πολιτιστικό Καλοκαίρι". "Χωρίς ιδιαίτερη γνώση", αλλά με την αγάπη και την συμπαράσταση των συγχωριανών μας αρχίσαμε την πνευματική περιπέτεια των Πολιτιστικών Καλοκαιριών. Παρά τις αντίξοες οικονομικές συνθήκες, το φετινό πρόγραμμα απήχησε την αγάπη όλων για το χωριό μας, παρουσιάζοντας ένα πρόγραμμα αξιόλογων πολιτιστικών και αθλητικών εκδηλώσεων.
   Όπως είχε προγραμματισθεί οι εκδηλώσεις άρχισαν στις 10 Αυγούστου με την έκθεση φωτογραφίας στην πλατεία του χωριού. Οι φωτογραφίες πολλές.... Πολύ παλιές που θύμιζαν εποχές τις οποίες εμείς οι νεότεροι δεν γνωρίσαμε, μέχρι και πρόσφατες. Όλοι οι χωριανοί είχαν μαζευτεί στο χώρο κοιτώντας να δουν ανάμεσα στις φωτογραφίες τους δικούς τους ανθρώπους. Η συγκίνηση ήταν έκδηλη στα πρόσωπα των συγχωριανών μας. Τα αγαπημένα πρόσωπα στις φωτογραφίες ήταν αντικείμενο θαυμασμού και λατρείας.
   Σε ένα άλλο χώρο, στο προαύλιο του δημοτικού σχολείου Καψοράχης, είχε κατακλυσθεί από πλήθος κόσμου που στην πλειοψηφία τους ήταν νέοι ηλικίας μερικών μηνών μέχρι και "ενενήντα" ετών. Αναμονή για ένα καταπληκτικό video που θα μείνει στην ιστορία. Η σύγχρονη τεχνολογία έκανε το θαύμα της. Υπό τους ήχους του Σταμάτη Σπανουδάκη και το συγκινητικό παίξιμο του Βασίλη Σαλέα ξεπρόβαλε η Καψοράχη με τις ομορφιές της. Ο Μούρτος, οι γειτονιές, η πλατεία, ο Αράκυνθος έγιναν αντικείμενο θαυμασμού μέσα από την γιγαντοοθόνη. Δεν μπορούσε να λείψει και το "ερειπωμένο" Παλιοχώρι, το χωριό που μεγάλωσε γενιές και γενιές από το προ Χριστού μέχρι πριν λίγα χρόνια. Δυστυχώς το αφήσαμε στην μοίρα του να κείτεται.
Ξεχωριστή θέση στην βιντεοπροβολή είχαν οι εκκλησιές μας. Ο Άγιος Νικόλαος, προστάτης του συλλόγου μας, οι Άγιοι Θεόδωροι, οι Άγιοι Απόστολοι, ο Ευαγγελιστής Ιωάννης ο Θεολόγος, η Αγία Αικατερίνη, ο Ευαγγελιστής Μάρκος και τα εικονοστάσια, μνημεία όλα απαράμιλλης αρχαιολογικής και ιστορικής αξίας.
Συνεχίζοντας την προβολή ξεχώρισε το κομμάτι που πρόβαλε φωτογραφίες αγαπημένων προσώπων, μερικών άγνωστων στους νεότερους αλλά αγαπημένων στους παλιότερους. Το Πάσχα στο Παλιοχώρι, το Δημοτικό σχολειό, τα πρόσωπα που έχουν χαθεί γέμισαν συγκίνηση του θεατές. Φωτογραφίες από γάμους, πανηγύρια και διασκέδαση θύμιζαν άλλες εποχές.
   Ξεχωριστή θέση είχαν και οι γεωργικές ασχολίες. Σίγουρα φέτος τα χρονικά περιθώρια ήταν στενά και ήταν δύσκολο να ψηφιοποιήσουμε όλο το φωτογραφικό υλικό που μας παραχωρήσατε. Υποσχόμαστε του χρόνου να προβάλλουμε ατέλειωτες ώρες μοναδικών στιγμών άγνωστων στους περισσότερους.
   Την επόμενη μέρα την τιμητική του είχε το Παλιοχώρι. Πρωί - πρωί αρκετός κόσμος ανηφόρισε προς το αγαπημένο αλλά ερειπωμένο χωριό. Ο Άγιος Νικόλαος έχει φορέσει τα καλά του και μας περίμενε. Ο Πατέρας Χρήστος Σπυρόπουλος χοροστάτησε στην θεία λειτουργία με συλλειτουργούς τους Δημήτριο Τσοπανά τον Δημήτριο Βδουκάκη και τον Γεώργιο Λέτσα. Μετά την θεία λειτουργία ακολούθησε η τελετή της ευλογίας των πέντε άρτων. Ο Παπαχρήστος ευχαρίστησε τους συγχωριανούς για την παρουσία τους στην θεία λειτουργία λέγοντας:
   Θα ήθελα να συγχαρώ τα μέλη του συλλόγου για την γενναία απόφαση που πήραν προ καιρού για την δημιουργία του συλλόγου Απανταχού Παλαιοχωριτών . Χάρις την γενναιότητα την εντιμότητα και την ειλικρίνεια που σας διακρίνει το πετύχατε και είστε άξιοι πολλών μα πολλών
συγχαρητηρίων. Επίσης σαν εφημέριος και μάλιστα εφημέριος ολίγων ημερών χαιρετίζω όλους σας, και σας ευχαριστώ διότι ήρθατε να συν-προσευχηθούμε να μας χαρίζει ο θεός υγεία και οικογενειακή ευτυχία. Στα μέλη του συλλόγου υγεία, αγάπη και ειλικρίνεια καθότι το δείξατε σήμερα, για να προσφέρετε ότι μπορέσετε το καλύτερο στο χωριό μας. Ευχαριστώ.
   Το τέλος της τελετής έφερε τους παλιούς κατοίκους του χωριού στο προαύλιο της εκκλησίας που επικρατούσε το αδιαχώρητο να συζητάνε για τα χρόνια που πέρασαν σε αυτόν τον τόπο. Οι πιο νέοι πρώτα και οι υπόλοιποι μετά κατηφόρισαν στην πλατεία όπου κάθισαν στον ίσκιο του γέρο-πλάτανου. Οι συζητήσεις έδιναν κι έπαιρναν. Οι νοικοκυρές του χωριού μας προσέφεραν παραδοσιακά γλυκά και κρύο νερό απ' την βρύση. Τα πεζούλια της βρύσης δεν έφταναν για να χωρέσουν τους συγχωριανούς και τους φίλους του συλλόγου μας. Η ώρα πέρασε και σιγά - σιγά έπεσε η αυλαία της επίσκεψης στο αγαπημένο μας χωριό.
   Μετά το Παλιοχώρι σειρά είχε να γιορτάσει και η Καψοράχη. Μόλις άρχισαν να πέφτουν τα απόσκια η πλατεία γέμιζε με κόσμο, που σε κάποιο σημείο έμοιαζε σαν να μην χωράει όλο τον κόσμο που ήρθε ειδικά για τις εκδηλώσεις μας. Όλοι είχαν πάρει τις θέσεις τους και περίμεναν την έναρξη των εκδηλώσεων. Από τους επισήμους που είχαν προσκληθεί ήταν ο Αιδεσιμότατος εφημέριος του χωριού μας Πατέρας Χρήστος Σπυρόπουλος, ο πρώην Υπουργός και Βουλευτής Ανδρέας Καραγκούνης, οι Αντιδήμαρχοι του Δήμου Μακρυνείας κύριος Ε.Μακρυγιάννης και Π.Τσοπανάς, οι Δημοτικοί Σύμβουλοι του Δήμου Μακρυνείας κύριοι Γ.Κουμπουλής, Β.Πλατανιάς, Π.Αλεξόπουλος, Α.Γούλας, Χ.Οικονόμου και Α.Τσίλιος, η Πρόεδρος του Δ.Δ. Καψοράχης κυρία Τραγουλιά - Κουμπουλή Γεωργία καθώς και οι τοπικοί διαμερισματικοί σύμβουλοι Χ. Μπαγιώργος και Χ.Βδουκάκης επίσης εκπρόσωποι πολιτιστικών συλλόγων. Επισημάνουμε ότι παρόλο που είχαν προσκληθεί στις εκδηλώσεις μας όλοι οι Βουλευτές και οι Πολιτευτές του Νομού μας όπως επίσης και εκπρόσωποι της Νομαρχικής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης παρέστησαν ελάχιστοι.
Την έναρξη των εκδηλώσεων κήρυξε εκ μέρους του Δ.Σ. του συλλόγου ο Πρόεδρος του Κ.Κουμπουλής.
Αιδεσιμότατε, Κύριε Βουλευτά, Κύριοι Δημοτικοί Σύμβουλοι, Κύριοι Πρόεδροι των συλλόγων,Κυρία εκπρόσωπος της εφορίας αρχαιοτήτων αγαπητοί συγχωριανοί αγαπητοί φίλοι και φίλες.
Το Διοικητικό συμβούλιο της Αδελφότητας των απανταχού Παλαιοχωριτών Καψοράχης Μακρυνείας "Ο Άγιος Νικόλαος" και όλοι οι Καψοραχίτες θέλουμε να σας ευχαριστήσουμε για την τιμή που μας κάνατε να ανταποκριθείτε στην πρόσκληση μας και να βρίσκεστε σήμερα εδώ σε αυτό το πανέμορφο χωριό την Καψοράχη.
Πρωταρχική επιδίωξη του συλλόγου μας είναι να διατηρήσει τα ήθη τα έθιμα και τις παραδόσεις του χωριού μας καθώς και να προβάλλει τον όμορφο τούτο τόπο. Αποτέλεσμα των πρώτων προσπαθειών μας είναι η σημερινή μας συνάντηση που μας δίνει την δυνατότητα να επανασυνδεθούμε με τους συνανθρώπους μας, τους συμπατριώτες, τους συγχωριανούς μας.
Στόχος είναι να επαναφέρουμε στην μνήμη μας την παράδοση τα ήθη τα έθιμα του παλιού καιρού, αυτά με τα οποία γαλουχήθηκαν οι παππούδες μας, οι πατεράδες μας και οι πρόγονοι μας.
Οι έντονοι ρυθμοί της ζωής, η εξέλιξη της τεχνολογίας η ζωή στην πόλη επηρεάζουν τους νέους κυρίως με αποτέλεσμα την αποξένωση τους από τις παραδόσεις μας. Αυτός είναι ο λόγος που θέλουμε να σταθούμε στο πλευρό τους να τους θυμίσουμε να τους αγκαλιάσουμε και να τους βοηθήσουμε.
Στόχο επίσης αποτελεί για μας η προβολή του τόπου μας η ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς καθώς και η αξιοποίηση της πλούσιας ιστορίας μας. Γι' αυτό θέλουμε να δραστηριοποιηθούμε να συμβάλουμε να συνεργαστούμε με την Νομαρχιακή την Τοπική Αυτοδιοίκηση τους Τοπικούς παράγοντες για αναβάθμιση της ποιότητας ζωής στο χωριό μας.
Ακόμα θέλουμε να αναδείξουμε την πολιτιστική μας κληρονομιά και να αξιοποιήσουμε την πλούσια ιστορία μας.
Αγαπητοί κύριοι της εξουσίας, οι τοπικοί πολιτιστικοί εξωραϊστικοί σύλλογοι είναι η ραχοκοκαλιά για να διατηρήσουμε τον πολιτισμό και τις παραδόσεις μας. Επιθυμούμε να ακούσετε τις απόψεις μας και παρακαλούμε για την ηθική και οικονομική βοήθεια σας ώστε να υλοποιήσουμε τους στόχους μας. Ξέρουμε ότι κάθε αρχή είναι και δύσκολη αλλά όταν υπάρχει θέληση όμως όλα ξεπερνιούνται. Εμείς οι Καψοραχίτες βέβαια έχουμε μάθει να κολυμπάμε στα βαθιά και μάλιστα σε λίμνη.
Το Δ.Σ. του συλλόγου καθώς και οι συγχωριανοί μας για μια φορά ακόμη σας ευχαριστούμε μέσα από την καρδιά μας για την παρουσία σας εδώ απόψε.
Ευχαριστούμε τον Δήμαρχο Μακρυνείας κύριο Καρακώστα για την οικονομική και υλική στήριξη που παρείχε ο Δήμος προς το σύλλογό μας, ευχαριστούμε τον Βουλευτή Αιτωλοακαρνανίας κύριο Ανδρέα Καραγκούνη για τις ενέργειες του προκειμένου να λάβουμε οικονομική ενίσχυση από τον ΟΠΑΠ, και ευχαριστούμε όλους και όλες εσάς που είστε απόψε εδώ. Επίσης περιμένουμε να σας ξαναδούμε και του χρόνου και να δούμε πιο πολύ κόσμο.
Σας ευχαριστούμε πολύ.

   Στην συνέχεια μετά απο πρόσκληση του Προέδρου του Δ.Σ. Κώστα Κουμπουλή έλαβε τον λόγο ο πρώην Υπουργός και Βουλευτής κύριος Ανδρέας Καραγκούνης.
Αιδεσιμότατε, Κύριοι Αντιδήμαρχοι, αρχές του πολιτισμού, Κυρίες και Κύριοι, αγαπητέ πρόεδρε μου Πρόεδρε και Διοικητικό Συμβουλίο. Νομίζω σας αξίζει έπαινος απόψε γιατί με την εκδήλωση αυτή δώσατε χαρά και πνοή στον τόπο.
Πολιτισμός είναι ένας τρόπος που ενώνει όλους, υπέρβασης της καθημερινότητας, αλλά έχω την άποψη μετά από αυτά που άκουσα θα αποτελέσει και παράγοντα ανάπτυξης για τον τόπο.
Εγώ προσωπικά θα είμαι αρωγός σας όχι μόνο ηθικά αλλά και όσο μπορώ και με άλλο τρόπο.
Ευχαριστώ που με καλέσατε, σας εύχομαι καλή διασκέδαση και καλή επιτυχία. Και πάλι συγχαρητήρια.

Ο εκπρόσωπος του Δήμου Μακρυνείας Δημοτικός Σύμβουλος κύριος Πολύκαρπος Τσοπανάς στον χαιρετισμό του ανέφερε:
   Καλησπερίζω όλους τους παρευρισκόμενους, εκ μέρους του Δημάρχου και του Δημοτικού Συμβουλίου χαιρετίζουμε την εκδήλωση, ευχόμαστε στα παιδιά καλή επιτυχία του συλλόγου. Θα ήθελα να αναφερθώ στους συγχωριανούς μας που βρίσκονται μακριά από τα χωριά μας και προτιμάνε έστω και για λίγες μέρες να περνάνε τις διακοπές τους εδώ στα χωριά μας. Αυτό είναι η μεγαλύτερη ευχαρίστηση για μας τους Δημότες που είμαστε όλο το χρόνο εδώ και θα θέλαμε μέσα στα μέτρα του δυνατού ο Δήμος μας να κάνει πιο εύκολη τη ζωή τους δηλαδή να τους παρέχει ότι έχουν και στις πόλεις τους. Ευχαριστώ πάρα πολύ.
Η εκπρόσωπος της ΛΣΤ’ Εφορίας και Προϊστορικών και κλασικών Αρχαιοτήτων Αιτ/νίας και Λευκάδας κυρία Βασιλική Τσαντήλα αναφέρθηκε τις αρχαιότητες του χωριού μας λέγοντας:
Ευχαριστώ την Αδελφότητα των Απανταχού Παλαιοχωριτών o Άγιος Νικόλαος για την πρόσκληση και την δυνατότητα να παρευρεθώ απόψε σ' αυτή την εκδήλωση στην οποία θερμούς χαιρετισμούς στέλνει και η Προϊσταμένη της ΛΣΤ’ Εφορίας και Προϊστορικών και κλασικών Αρχαιοτήτων Αιτ/νίας και Λευκάδας κυρία Γάτση.
Χαιρετίζω κι εγώ με την σειρά μου τους επίσημους προσκεκλημένους αυτής της εκδήλωσης, τον Αιδεσιμότατο, τον Κύριο Βουλευτή, δεν θα σας κουράσω περισσότερο από 12 λεπτά, εξάλλου τα στοιχεία που έχουμε στην διάθεση μας για το Παλαιοχώρι Καψοράχης είναι λιγοστά, ενώ θα αποφύγω να αναφερθώ σε ιστορικά στοιχεία που σχετίζονται με την φυλετική οργάνωση των Αιτωλών, των Κοινό των Αιτωλών και την Αιτωλική Συμπολιτεία.
Η Αιτ/νία είναι ένας τόπος ευλογημένος από πολλές απόψεις. Κάποιες απ' αυτές τις οχυρωμένες πόλεις που τις γνωρίζετε κι εσείς πολύ καλά όπως είναι η Καλυδώνα η Στράτος η Πλευρώνα η Οινιάδες και άλλες είναι ταυτισμένες,δηλαδή γνωρίζουμε το όνομα τους μύθους την ιστορία τους και ικανοποιητικά τα μνημεία τους. Κάποιες άλλες όμως και δυστυχώς οι περισσότερες παραμένουν ανώνυμες ή ταυτίζονται κατά προσέγγιση με αρχαίες πόλεις δηλαδή με βάση κάποιους λογικούς συσχετισμούς που στηρίζονται στις φιλολογικές πηγές και στις επιγραφικές μαρτυρίες.
Μια απ' τις τελευταίες περιπτώσεις αποτελεί και η οχύρωση του Παλαιοχωρίου Καψοράχης. Πολύτιμη πηγή για την ταύτιση της οχύρωσης αυτής αποτελεί η μαρτυρία του Μεγαλοπολίτη ιστορικού Πολύβιου για την καταστροφική επέλαση του εχθρικού στρατού των Μακεδόνων υπό τις διαταγές του Βασιλιά τους Φιλίππου του Ε' το 218 πχ προς το πολιτικό και θρησκευτικό κέντρο των Αιτωλών το Θέρμο προκειμένου να το καταστρέψει εκ θεμελίων. Ο Πολύβιος που έζησε το 2ο αιώνα π.χ. περιγράφοντας την πορεία αυτή μας δίνει την αλληλουχία των αρχαίων πόλεων της Αιτωλίας. Ο Φίλλιπος μετά την αποβίβαση του στην Λιμνέα δηλαδή την σημερινή Αμφιλοχία και μετά τις Φυτείες πέρασε τον Αχελώο κάπου στην περιοχή μεταξύ Στράτου και Κωνώπης καταστρέφοντας στο πέρασμα του τη χώρα. Στ' αριστερά της διαδρομής του ο Πολύβιος αναφέρει με την σειρά τις πόλεις Στράτο, Αγρίνιο, Θεστειείς και στα δεξιά της τις πόλεις Κωνώπη και Λυσιμαχεία και αμέσως μετά το Τριχώνιο δηλαδή την σημερινή Γαβαλού τρεις άλλες παράκτιες προφανώς πόλεις το Φύταιον, την πόλη Μέταπαν στο μέσον και την κόμην Παμφίαν στα ανατολικά των δύο προηγουμένων. Την Μέταπα την κατέλαβε αφού πρώτα οι Αιτωλοί την εγκατέλειψαν προφανώς τρομοκρατημένοι. Μετά την Παμφίαν προχώρησε από ανηφορικό και ανώμαλο δρόμο προς το Θέρμο ακολουθώντας πιθανότατα τον δύσβατο δρόμο της Αγριλιάς. Ωστόσο η περιγραφή της επιστροφής του Φιλλίπου κατά την οποία πυρπόλησε το Πάμφιο και κατέσκαψε την Μέταπα ο Πολύβιος παραλείπει τις πόλεις Λυσιμαχεία Τριχώνιο και Φύτειο και προσθέτει μετά την πόλη Μέταπα την πόλη Άκραι γεγονός που έχει δημιουργήσει τρομερή σύγχυση και έριδες μεταξύ των μελετητών της τοπογραφίας της περιοχής.
Αν και οι περισσότεροι μελετητές ταυτίζουν την οχύρωση στο Παλαιοχώρι Καψοράχης με το Αρχαίο Φύταιο πιθανότατα στη θέση αυτή πρέπει να τοποθετηθεί η πόλη Μέταπα χωρίς όμως να παραβλέπουμε η να ξεχνάμε ότι η συγκεκριμένη πόλη έχει τοποθετηθεί κατά καιρούς στην Κάτω Μακρυνού, στο Καλούδι στην Ανάληψη αλλά και στην Παραβόλα. Και λογικά πρέπει να τοποθετηθεί η Αρχαία Μέταπα στο Παλαιοχώρι Καψοράχης επειδή η θέση συμφωνεί με την περιγραφή του Πολυβίου δηλαδή βρίσκεται μετά το Τριχώνιο δηλαδή την Γαβαλού, κοντά στην ακτή της λίμνης και στο δυτικό άκρο του περάσματος του στενού της ενώ βρίσκετε και δυτικά της Παμφίας δηλαδή των Σιταραλώνων απ΄ την οποία απέχει περίπου τριάντα στάδια. Κατά την ταπεινή μου γνώμη πολύ μικρή σημασία έχει αν η οχύρωση στο Παλαιοχώρι Καψοράχης είναι η Αρχαία Μέταπα ή το Φύταιο ή οποιαδήποτε άλλη Αιτωλική πόλη μιας και τα αρχαία μνημεία παραμένουν πάντοτε αυθύπαρκτοι ζωντανοί πολιτιστικοί μάρτυρες. Όπως και να έχει μέχρι όποια ταύτιση να επιβεβαιωθεί ανασκαφικά η και επιγραφικά οι συζητήσεις και οι υποθέσεις παραμένουν απλώς γοητευτικές.
Η οχύρωση στο λόφο καστρί κοντά στο εγκαταλελειμμένο και ειδυλλιακό οικισμό του Παλαιοχωρίου η οποία ήδη από τον 19ο αιώνα σχεδιάστηκε απ' το Γερμανό Kirsten και περιγράφηκε αναλυτικά από τον περιηγητή Woodhouse διατηρείται σε κάποια σημεία σε αρκετά καλή κατάσταση και έχει κηρυχτεί και προστατεύεται ήδη απ' το 1967 απ' το Ελληνικό κράτος ως ο αρχαιολογικός χώρος της αρχαίας Μέταπας. Η τοποθεσία ελέγχει ολόκληρη την περιοχή νοτιοανατολικά της Τριχωνίδας και έχει άμεση οπτική επικοινωνία με τις τριγύρω οχυρωμένες θέσεις. Η οχύρωση έχει επιμήκεις ελλειψοειδές σχήμα διαστάσεων 156 Χ 53 μέτρα περίμετρο τείχους 370 μέτρα και περικλείει μια έκταση 7 περίπου στρεμμάτων. Είναι προφανές πως αποτελεί μόνο την ακρόπολη της αρχαίας πόλης της οποίας η κατασκευή χρονολογείται πιθανών στον 4ο αιώνα π.χ. και συγκαταλέγεται στις λεγόμενες μικρές οχυρώσεις της Αιτωλοακαρνανίας.
Η δυτική πλευρά του τείχους είναι η καλύτερα σωζόμενη και σε ορισμένα σημεία φτάνει τα 2 μέτρα ύψος, ενώ η ανατολική διακρίνεται κατά τόπους αχνά πάνω στο φρύδι του λόφου. Είναι χτισμένο με μεγάλες λιθοπλίνθους κατά το τραπεζιόσχημο ψευδοεισόδομο σύστημα δόμησης ενώ το πλάτος τους στα βόρεια τις οικίας Τσιλιγιάννη φτάνει τα 2,30 μέτρα. Στα νοτιοδυτικά της οχύρωσης και στο εσωτερικό της απαλλοτριωμένης σήμερα οικίας Τσιλιγιάννη, γιατί έχουν γίνει από το Υπουργείο μας και απαλλοτριώσεις στο εσωτερικό της οχύρωσης αυτής με στόχο της προστασία και την μελλοντική ανασκαφική έρευνα σώζετε ένας πύργος σε ερειπιώδη κατάσταση, διακρίνονται οι κατώτερες στρώσεις των τριών πλευρών του κτισμένο ομοίως με το τείχος κατά το τραπεζιόσχημο ψευδοεισόδομο σύστημα δόμησης. Ο πύργος αυτός διαστάσεων 4,25 Χ 8,60 μέτρα έχει ομολογουμένως ασυνήθιστα μακρόστενη κάτοψη ενώ φαίνεται πως ήταν κατασκευασμένος με διπλές παργιές και γέμισμα στο εσωτερικό τους. Η ανωδομή του πιθανών να αποτελούνταν από ωμά πλιθιά. Το μεγαλύτερο σωζόμενο ύψος του στην βορειοανατολική μακριά πλευρά του είναι 1,80 μέτρα. Η κύρια και ενδεχομένως μοναδική κληνίδα της ακρόπολης βρισκόταν στα νοτιοανατολικά και σε απόσταση 3,25 μέτρα από τον πύργο αυτόν. Κατά τον τοπογράφο μελετητή Αναστάσιο Πορτελάνο είχε άνοιγμα πλάτους μόλις 0,80 μέτρα ωστόσο χωρίς ανασκαφική έρευνα είναι δύσκολο να επιβεβαιωθεί η συγκεκριμένη άποψη.
Στο εσωτερικό της οχυρωμένης ακρόπολης διατηρούνται σήμερα κάποια λείψανα αρχαίων κτιρίων, τα περισσότερα απ' αυτά όμως έχουν καταστραφεί και το οικοδομικό τους υλικό χρησίμευσε για να κατασκευασθούν νέα κτίρια, μάντρες και πεζούλια. Στοιχεία για την οχύρωση της αρχαίας πόλης στην πεδιάδα τριγύρω απ' την οχυρωμένη ακρόπολη δεν έχουν εντοπισθεί ως σήμερα. Καταλήγοντας φαίνετε επομένως πως η πόλη Μέταπα υφίστατο ως ανοχύρωτος οικισμός απλωμένος στις πλαγιές τριγύρω απ' την οχυρωμένη ακρόπολη σε μια ομολογουμένως μεγάλη αλλά άγνωστων ορίων επικράτεια που εντασσόταν κατά κάποιον τρόπο στην ευρύτερη περιοχή του Θέρμου. Στην επικράτεια αυτή κατοικούσε το φύλο των Αιτωλών σε ατείχιστες μικρές αλλά πυκνοκατοικημένες κόμες που συναποτελούσαν αυτό που ο Πολύβιος αναφέρει ως πόλη Μέταπα και μόνο σε περίπτωση ανάγκης δηλαδή εχθρικής επίθεσης κατέφευγαν οι κάτοικοι της στην οχυρωμένη ακρόπολη. Πράγματι σήμερα στα νότια αλλά και στα βορειοανατολικά και ανατολικά της ακρόπολης παρατηρείται επιφανειακά πληθώρα οστράκων ενώ στην περιοχή της εκκλησίας του Αγίου Νικολάου όπου βλέπουμε διάσπαρτα ακατέργαστους λίθους κεραμίδια και όστρακα ο Πορτελάνος εικάζει την ύπαρξη αρχαίου κτιρίου ή ναού. Το 1897 ο Woodhouse αναφέρει πως είδε στα βορειοδυτικά του παλιού χωριού κοντά στην πηγή της κεφαλόβρυσης κορμό αρχαίου αγάλματος και μαρμάρινα αρχιτεκτονικά μέλη με συνδέσμους προερχόμενα από μια κυκλική κατασκευή. Αξίζει να σημειωθεί τέλος πως και στο παρακείμενο του λόφου καστρί, στον λόφο δηλαδή των Αγίων Θεοδώρων υπάρχουν έντονα ίχνη αρχαίας κατοίκησης.
Ίχνη επίσης ενός νεκροταφείου ή ενός απ' τα νεκροταφεία της αρχαίας πόλης έχουν εντοπιστεί παραλίμνια στην θέση Μούρτος και σε δύο σημεία αυτά που βλέπεται με μπλε χρώμα στο χάρτη. Στην ιδιοκτησία Μητσόπουλου ανασκάφηκε στο 1967 απ' το Μαστροκώστα μνημειώδες ταφικό μνημείο του τέλους του 4ου αιώνα π.χ.. Αποτελούνταν από ένα πιόσχημο ταφικό περίβολο διαστάσεων 6,50 Χ 4 μέτρα κτισμένο με ασβεστολιθικές λιθοπλίνθους κατά το ισόδομο σύστημα δόμησης που περιείχε δύο κιβωτιόσχημους τάφους σχηματισμένους με ασβεστολιθικές πλάκες. Πάνω απ' αυτόν υπήρχε ένας ναΐσκος με πρόσοψη μνημειώδη ο οποίος ήταν ορατός στους περαστικούς. Το μνημείο αυτό δεν έχει μελετηθεί. Οι τάφοι περιείχαν τέσσερα χρυσά φύλλα κισσού προφανώς από χρυσό στεφάνι, χάλκινα κοσμήματα καθώς και αρκετά πήλινα αγγεία . Τα θρυμματισμένα αρχιτεκτονικά μέλη απ' την ανωδομή του λαμπρού αυτού ταφικού μνημείου καθώς και οι ταφικές στήλες που βρέθηκαν στο χώρο βρίσκονται σήμερα στο αρχαιολογικό μουσείο του Αγρινίου. Είναι προφανές πως πρόκειται για τάφο σημαντικού και πλούσιου πολίτη της αρχαίας πόλης κατασκευασμένο σε μορφή όχι σπάνια για τα δεδομένα της Αιτωλοακαρνανίας ενώ το γεγονός ότι η πρόσοψη του βλέπει στα βόρεια πιθανών μας υποδεικνύει και την θέση απ' την οποία διέρχονταν η αρχαία οδός.
Το δεύτερο σημείο του ίδιου νεκροταφείου ερευνήθηκε το 1978 απ' τον Παπαποστόλου, μέσα στο ρέμα 50 μέτρα νότια του αντλιοστασίου ανασκάφηκε ένας μεμονωμένος κιβωτιόσχημος ελληνιστικός τάφος κατασκευασμένος από μικρού μεγέθους πλακοειδείς πέτρες. Τόσο εξωτερικά του τάφου και πάνω στις ανοικτήριες πλάκες σαν προσφορά δηλαδή στον νεκρό μετά την ταφή όσο και στο εσωτερικό του βρέθηκε πληθώρα πήλινων αγγείων.
Είναι γενικός αποδεκτό στην αρχαιολογία πως η μορφή των τάφων και ο πλούτος
που καθρεφτίζετε στο περιεχόμενο τους δηλαδή στις προσφορές των ζωντανών προς τους αγαπημένους νεκρούς τους μαρτυρά και το πολιτιστικό επίπεδο ενός λαού. Επιπλέον οι δημοκρατικοί θεσμοί που εφαρμόστηκαν στην περιοχή μετά
την συγκρότηση του Κοινού των Αιτωλών και της Αιτωλικής Συμπολιτείας προσθέτουν επίσης πληροφορίες για το πολιτιστικό επίπεδο του λαού που δυσφημίστηκε αρκετά απ' τους αρχαίους ιστορικούς.
Τα Αιτωλικά φύλα οι Αιτωλοί, οι Οφιονείς, οι Αποδωτοί, οι Αγραιοί, οι Απερατίοι και οι Ευρυτάνες με Θεσσαλική καταγωγή που κατοικούσαν στην αρχαιότητα μια έκταση πολύ μεγαλύτερη απ' το σημερινό νομό Αιτωλοακαρνανίας είχαν κοινές ιστορικές καταβολές και θρησκευτικές παραδόσεις με τους υπόλοιπους Έλληνες. Ο Όμηρος επαινεί τους Αιτωλούς ως μεγάθυμους και μελεχάρμες δηλαδή ότι τηρούν ακλόνητους στην μάχη. Τα ίδια σπουδαία πολεμικά προσόντα των Αιτωλών επαινεί κι αργότερα ο Ευριπίδης στις φόνισσες του ταυτόχρονα με την Ελληνική συνείδηση οι Αιτωλοί είχαν και την Παναιτωλική συνείδηση, την αίσθηση και την βεβαιότητα δηλαδή ότι ανήκαν στο ίδιο έθνος και γι' αυτό εξάλλου προκειμένου να είναι ισχυροί και ικανοί να αντιμετωπίσουν οποιοδήποτε κίνδυνο ήδη απ' τον 5ο αιώνα είχαν ιδρύσει το φυλετικό τους κράτος, το κοινό των Αιτωλών.
Κατά την διάρκεια του Πελοποννησιακού πολέμου και μετά το κράτος αυτό σταδιακά μετασχηματίζεται σε ομοσπονδία πόλεων την περίφημη Αιτωλική Συμπολιτεία με κύριο χαρακτηριστικό της την πλήρη ισοπολιτεία των απαρτιζόντων μελών της. Η Συμπολιτεία ήκμασε και πρωτοστάτησε στα πολιτικά δρώμενα της Ελλάδας κατά την διάρκεια του 3ου αιώνα π.χ., ενώ το 189 π.χ. με την σύναψη της Αιτωλορωμαϊκής συνθήκης ειρήνης υπογράφεται η ληξιαρχικής πράξη του τέλους της. Ο χαρακτηρισμός λοιπόν των Αιτωλών απ' το Θουκυδίδη τον 5ο αιώνα ως βάρβαρους που μιλάνε μια γλώσσα ακατανόητη και τρώνε ωμό κρέας που ζουν διάσπαρτοι σε μικρούς οικισμούς αγροτικού χαρακτήρα σε μια χώρα όλο βουνά που μοιάζουν με απόρθητα κάστρα οφείλεται σε πολιτική προπαγάνδα των εκνευρισμένων και ηττημένων απ' τους Αιτωλούς Αθηναίων όταν προσπάθησαν ανεπιτυχώς το 426 π.χ. να καταλάβουν την Αιτωλία αλλά και σε άκριτη αντιγραφή αυτών των προπαγανδιστικών πληροφοριών από ιστορικό σε ιστορικό. Η εικόνα αυτή από της αρχαίες πηγές των βαρβάρων Αιτωλών έχει σήμερα τελείως ανατραπεί με την βοήθεια της αρχαιολογίας. Τελειώνοντας εύχομαι πολύ γρήγορα να βρεθούν οι αποδείξεις για την βέβαιη ταύτιση της αρχαίας πόλης στο καστρί Παλαιοχωρίου Καψοράχης.
Ευχαριστώ.

   Στην συνέχεια σειρά είχε ο χορευτικός όμιλος ΟΡΦΕΑΣ του Θερμιώτη Νίκου Κότσαλου. Το πρόγραμμα του περιελάμβανε χορούς από την Κρήτη, την Θράκη, την Ανατολική Ρωμυλία και φυσικά χορούς από τον τόπο μας. Ντυμένοι με τις παραδοσιακές φουστανέλες και φορώντας τσαρούχια χόρεψαν τα δικά μας "μωρ' βλάχα βλαχοπούλα και τσελιγκοπούλα" , "στις σαμαρίνας τα βουνά", και το "για σήκω απάνω Δημήτρο μ'" τραγουδισμένο από τον αξέχαστο Τάκη Καρναβά άναψε το κέφι.
   Το ζωντανό πρόγραμμα άρχισε με το πατροπαράδοτο για τον τόπο μας κλαρίνο και πρώτος έσυρε το χορό ο Κώτσος Μητσόπουλος με το τραγούδι "Τζουμέρκα μου περήφανα......" ο Γιώργος και ο Βασίλης Τσιλιγιάννης με το "Σελίμπεη" οι οποίοι έδειξαν τις ξεχωριστές χορευτικές τους ικανότητες και πολλοί χωριανοί μας οι οποίοι ξεφάντωσαν μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες. Από το χορό δεν έλειψε και η νεολαία μας χορεύοντας συρτά και τσιφτετέλια. Ξεχωριστό τόνο έδωσε το ζεϊμπέκικο της ευδοκίας που το χόρεψε ο μικρός Πάνος Μπαγιώργος.
   Την επόμενη το πρωί τόπος συνάντησής μας για την συνέχεια των εκδηλώσεων μας ήταν ο Μούρτος.
Νεολαίοι συγχωριανοί μας είχαν μαζευτεί εκεί προκειμένου να πάρουν μέρος στον πρώτο αγώνα δρόμου αφιερωμένο στους ήρωες συγχωριανούς μας που έπεσαν στο καθήκον.
Συμμετοχές 45 αγόρια και κορίτσια ηλικίας τεσσάρων ως δεκαεπτά ετών.
ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ
   Η εκκίνηση δόθηκε και όλα τα παιδάκια τερμάτισαν στην πλατεία του χωριού μας όπου είχε συγκεντρωθεί αρκετός κόσμος για να παρακολουθήσει το πρωτόγνωρο γεγονός για το χωριό μας. Στην διαδρομή είχε μαζευτεί αρκετός κόσμος που επευφημούσε τους νεαρούς δρομείς.
   Ο αγώνας δρόμου ήταν αφιερωμένος στους ήρωες του χωριού μας που έπεσαν στον πόλεμο για να είμαστε εμείς σήμερα ελεύθεροι. Για φέτος ο αγώνας ήταν αφιερωμένος στον άτυχο πιλότο Σμηναγό της Πολεμικής Αεροπορίας και συγχωριανό μας Παντελή Ζαμπακόλα που έχασε την ζωή του σε τροχαίο ατύχημα.Τα μετάλλια απένειμε στους νικητές ο αδελφός του Βασίλης Ζαμπακόλας ο οποίος ευχαρίστησε τα μέλη του συλλόγου για την πρωτοβουλία που είχαν να τιμήσουν το αδελφό του.
   Το απόγευμα της ίδια μέρας συνεχίστηκε το πρόγραμμα των εκδηλώσεων μας με έναν ξεχωριστό αγώνα ποδοσφαίρου. Οι αιώνιοι αντίπαλοι, Παλαίμαχοι Καψοράχης - Παλαίμαχοι Μακρυνούς.
Στην φωτογραφία διακρίνονται απο αριστερά οι: Δημήτρης Κανατσούλης προπονητής της ομάδας, Πλατανιάς Παύλος, Κώστας Κουμπουλής Πρόεδρος του συλλόγου, Τσάντζαλος Γιώργος, Κουνούπης Νίκος, Μητσόπουλος Ανδρέας, Μπαγιώργος Θ.Γιώργος, Βδουκάκης Γιώργος, Πλατανιάς Γρηγόρης, Κουνέλης Δημήτρης, Πολύζος Γιώργος, Τσάντζαλος Στέφανος, Αντωνόπουλος Δημήτρης, Μπαγιώργος Θοδωρής, Μπαγιώργος Ν.Γιώργος, Αναγνωστόπουλος Δημήτρης, Ζήσης Τάσος, Κατσαρός Νίκος, Κατσαρός Θανάσης, Πλατανιάς Χρήστος και Μπαγιώργος Ν.Χρήστος.
   Ο αγώνας άρχισε και ο διαιτητής κράτησε ενός λεπτού σιγή στην μνήμη του Θόδωρου Δούλου που έφυγε από κοντά μας και στον οποίο ήταν αφιερωμένος ο αγώνας.
Οι παίκτες της ομάδας μας ήταν ιδιαίτερα μαχητικοί αλλά ο κακός αγωνιστικός χώρος δεν έδωσε την ευκαιρία να παίξουν τεχνικό ποδόσφαιρο. Ο τερματοφύλακας της ομάδας μας Γρηγόρης Πλατανιάς έκανε δύο σωτήριες επεμβάσεις αλλά αυτό δεν στάθηκε ικανό να αποσοβήσει τον κίνδυνο για την ομάδα μας. Το τέλος του ημιχρόνου βρήκε την ομάδα μας να βρίσκεται πίσω στο σκορ χάνοντας με 0 - 2.
Στο 2ο ημίχρονο οι παίκτες μας μπήκαν αποφασισμένοι να πάρουν το θετικό αποτέλεσμα και αυτό επετεύχθητε στο 70' με γκολ του Θοδωρή Μπαγιώργου και στο 90' με γκολ του Θανάση Κατσαρού. Το τελικό σκορ παρέμεινε στο 2 - 2 αλλά αυτό δεν έχει σημασία αφού σημασία έχει η προσπάθεια και οι χαρά των ποδοσφαιριστών που μετά από χρόνια ξανάσμιξαν και θυμήθηκαν τα νιάτα τους.
Στο τέλος η μητέρα του Θοδωρή Δούλου Αγλαΐα απένειμε στους παίκτες των δύο ομάδων τα μετάλλια και τα αναμνηστικά διπλώματα για την συμμετοχή τους στον αγώνα.
Η συμμετοχή του κόσμου ήταν πολύ μεγάλη. Το κοινοτικό κατάστημα και οι γύρω χώροι του γηπέδου είχαν γεμίσει κόσμο οι οποίοι ήρθαν να θαυμάσουν από κοντά τους ποδοσφαιριστές των δύο ομάδων. Η παρότρυνση του αρχηγού της ομάδας της Μακρυνούς να συνεχίσουμε και του χρόνου αυτή την προσπάθεια μας γέμισε ικανοποίηση και μας έδωσε κουράγιο να συνεχίσουμε.
Μετά το τέλος της τελετής οι νέοι της Καψοράχης κάτω των είκοσι ετών έδωσαν και αυτοί έναν αγώνα ποδοσφαίρου με τους νέους της Μακρυνούς.
Μόλις σουρούπωσε ο κόσμος γέμισε την πλατεία όπου θα γινόταν το τέλος των εκδηλώσεων. Η νύχτα έγινε μέρα από τα βεγγαλικά που έσκιζαν τον ουρανό της Καψοράχης.
Η γλυκεία ανάμνηση και η ικανοποίηση έδωσε τέλος στην κούραση των ημερών.
Οι εκδηλώσεις τελείωσαν με την υπόσχεση όλων ότι και του χρόνου τον Αύγουστο θα είμαστε όλοι εκεί για να χαρούμε και να ξεφαντώσουμε με μια σειρά εκδηλώσεων που θα πραγματοποιήσει ο σύλλογος μας με την συνεργασία των συγχωριανών μας προκειμένου να προβληθεί και να αποκτήσει ζωή αυτό το όμορφο χωριό "Η ΚΑΨΟΡΑΧΗ".

 
 

Αδελφότητα των απανταχού Παλαιοχωριτών Μακρυνείας "Ο 'Αγιος Νικόλαος"

Διεύθυνση: Χαλκοκονδύλη 21 - Αθήνα - 104 32
Τηλ: 6974 - 114 325
Fax: 210 - 52 24 315
e-mail: info@kapsoraxi.gr

© Copyright 2008 All Rights Reserved